Čokoládová cesta z Česka až do Ománu – workshop s Petrem Kovaříkem

Ve středu 14. června navštívil náš inkubátor Petr Kovařík, spolumajitel a ředitel společnosti Pražská čokoláda s.r.o. a také úspěšný absolvent ČZU. Petr se dostal k výrobě a prodeji čokolády trochu náhodou. V roce 2011 potkal svou obchodní i životní partnerku, která s čokoládou již podnikala, a tak se rozhodl, že jí s podnikáním pomůže a zkusí ho posunout na vyšší level, což se mu také povedlo. S Petrem jsme si povídali nejenom o tom, jak vybudovat úspěšnou potravinářskou společnost s ročním obratem přes 40 milionů, ale také o podnikání na Arabském poloostrově, proč podnikat eticky nebo jak důležitou roli hraje v podnikání marketing. Nejzajímavější Petrove myšlenky můžete načerpat v našem mini shrnutí.

IMG_0214

Když chcete začít podnikat od nuly, jedna z nejdůležitějších věcí je umět získat si klienty. To Petr věděl už z dob, kdy ještě pracoval pro Mazdu jako Field Sales Manager. I když Pražská čokoláda již několik let fungovala, bylo potřeba zajistit si nové zákazníky. Petr nelenil a jeho první kroky vedly k zvýšení obratu. Jednu z prvních věcí, kterou udělal po nástupu do firmy, bylo, že napsal a obvolal 200 hotelů, kterým čokoládové produkty nabídl. Měl štěstí, byznys se mu nakonec povedlo udělat téměř se 70 z nich a firma začala růst.

Bez kvalitního produkt by to však nešlo. „Vždy je to o produktu, jakou kvalitu do něj vložíte, taková se vám vrátí zpět. Důležitá je také systematičnost, řád, postupné zvyšování obratu, pak si můžete otevřít vlastní obchody a nakonec expandovat i do zahraničí tak, jak se to povedlo nám,“ dodává Petr a vzkazuje: „Dělejte věci poctivě a říkejte o tom svým zákazníkům, oni to ocení.“

IMG_0215

A co nám Petr dále kladl na srdce?

„Na Arabském poloostrově všichni fungují na sociálních sítích daleko více než u nás, proto je v byznysu důležité se na to zaměřit.“

„Důležitá je kvalita fotek, videí a hlavně produktu, nepodceňujte sílu slova, která se velmi dobře šíří.“

„Blbé je, když máte dobrou firmu, ale nedáváte o tom nikomu vědět.“

„100% pravdivost a dobrá prezentace je základ jakékoliv úspěšné společnosti.”

„Nikdy neklamejte zákazníky ani partnery, zároveň se ale nepodceňujte!“

„Nevěřím moc v půjčky, pokud můžete, zkuste si nepůjčovat.“

„Kvalita ve výrobě i jinde je především o lidech. Jeden nadšenec to dokáže pohlídat.“

„O zaměstnance se musíte dobře starat, slušně jim platit, a když je potřeba, tak si s nimi na férovku pohovořit.“

„Jsem nacionalista a vidím, že Češi když se do něčeho zakousnou, tak jsou v tom strašně dobří, jen mi tu chybí podpora podnikání ze strany státu, je to velká škoda. Naštěstí tu máme inkubátory, třeba ten váš.“

„Podnikatel je v Česku pořád sprosté slovo a to bych rád v budoucnu změnil. Mám takový sen, směřovat společnost a učit lidi, že podnikání je jedním ze základních kamenů státu.“

„To, že někdo pracuje 16 hodin denně a proto má víc peněz, přece není důvod pro zášť. Za podnikáním je spousta neviditelné práce, od nápadu, přes zajištění zakázek až po vytrvalost.“

Děkujeme Petru Kovaříkovi za užitečné rady a osobní příběh, který nás velmi inspiroval, a někdy brzy u nás v Point One zase na viděnou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>