5 let s Point One – loučení ale nikoliv sbohem Gábiny Koláčkové

K 1. 1. 2019 přerušuje Gábina Koláčková své působení v roli manažerky podnikatelského inkubátoru Point One a odchází na mateřskou dovolenou. Bez dvou měsíců působila 5 let v čele prvního inkubátoru České zemědělské univerzity v Praze, druhého univerzitního inkubátoru v Praze vůbec (hned po ČVUT) a budovala inkubátor od nuly. Jaké byly začátky, čím vším si musela projít a kam se bude Point One ubírat nadále? O tom, jak se vede inkubátor a co vše se za tím skrývá, napsala Gábina výživné pojednání. Mrkněte na to.

IMG_7213

Jak to všechno začalo?

G: Na podzim roku 2013 jsem se vrátila po ročním pobytu v Berlíně zpět na doktorské studium na PeF, když se mě můj kolega Václav Švec zeptal, zda bych konečně nechtěla začít dělat něco pořádnýho. Do té doby jsme spolu dělali malé projekty na podporu podnikání (Dny Pí, přednášky s podnikateli, mentorování od Petra Ocáska, který akorát dokončoval rekonstrukci prostor budoucího Node5, atp.). Já měla čistý start a volné ruce, takže jsem kývla, ačkoliv jsem nevěděla, o co půjde. Vzal mě tedy za prorektorem pro strategii Tomášem Šubrtem, kde vedle něj seděla vedoucí CITT Gábina Jirátová a oznámili mi, že akorát staví na koleji F podnikatelský inkubátor a jestli bych ho nechtěla vést. Samozřejmě, že chtěla. Bylo mi ctí. Jednalo se o komunitu lidí, kde jsem se cítila dobře a představa, že můžu začít budovat něco od nuly a zrovna v tomto oboru, mě velmi lákala. A tak jsme si plácli a já se pustila do práce. Prý na 10 hodin týdně… To tedy… Ani ne po půl roce šlo o práci na plný úvazek a po cca roce byl můj pracovní průměr na 60ti hodinách/týden.

Zaučovala mě Jana Hodboďová. Téhož času manažerka inkubátoru InovaJET. Proběhla první schůze a rozhodnutí o jménu inkubátoru. Já chtěla Fénix (z hloupýho důvodu, že v té době akorát Plzeň začala vyrábět pomerančové pivo Fénix, které jsem ochutnávala jako uplně první zákazník v Praze na Fabio Festu a protože se hned stalo mým nejoblíbenějším). To mi zatrhli a chtěli, abychom se jmenovali Point Zero. To zase přišlo úplně hloupý mně. Představa, že nás budou nazývat nulama, se mi vůbec nelíbila. Naštěstí byl tento název zabraný, ale byl volný Point One, což se každému líbilo, tak jsme si ho vzali. Pak byla ještě otázka, zda jsme PointOne, nebo Point One, což už nikdo neřešil, tak jsem to rozhodla já, že budeme Point One, protože nemám ráda rádobymoderníspojováníslov, když se očividně jedná o dvě.

Startujeme ke hvězdám

G:  1. 1. 2014 jsme PO spustili ofiko. Bez prostor, bez lektorů, bez mentorů, bez programu. Jana
říkala, že uděláme kick off akci, naberem firmy, přes léto dostavíme inkubátor a program doladíme. A tak jsem pozvala Jakuba Rože s jeho Můj školním sešitem, kam dorazilo kolem 60ti nadšenců a následně se pak přihlásily do výběrka 4 týmy se zájem o členství. Konkrétně šlo o Martina Habarta (stále v aktivním spojením s PO), Petra Banka (z politických důvodů vyloučen, nicméně stále s PO v kontaktu), Matěje Houdka (inkubátor opustil, nicméně sem tam o sobě a svém podnikání dá vědět) a týmem PlanAshift (Tomáš Pokorný, Matyáš Dřevo a David Franc, David z PO odešel, Tom a Maty založili Dogsie a nyní se stali pro PO mentory). Všichni výběrkem prošli a my se pustili do práce. Program se skládal z doporučení od Jany, co je na začátek podnikání třeba a lektorů, co mi přihodila. Na mentoring jsem najala 4 osoby, které se měly firmám věnovat individuálně. Zde raději nebudu jmenovat, protože ani s jedním neskončila spolupráce pozitivně a já zjistila, že v raném stádiu je stejně nejlepší si na firmu dohlédnout sama a až si dá do kupy základy, tak ji přehodit někomu, kdo je na vyšším levelu.

Nebudu se zde rozepisovat o každém roce zvlášť, každopádně celé následující 4 roky se skládaly
z metody pokus-omyl. Jak s programem, mentory, kouči, týmy, právníky, účetními, tak s vedením na ČZU, velkými akcemi a partnery. Neexistovaly žádné smlouvy, ceníky, standardy, rozpočty, postupy. Neměla jsem k ruce asistenta, grafika, marketéra, evenťáka, projekťáka, foundrisera, nikoho. Po hlavě jsem se vrhla do organizace Veletrhu podpory podnikání v Kongresovém centru Praha s nulovým rozpočtem pod vidinou, že bude super ukázat na jednom místě všechny formy podpory podnikání. Zdarma propojovala praxi s akademickou půdou, protože to je přeci povinnost univerzit a máme být rádi, že korporáty s námi vůbec ztrácí čas. Do toho udržovala program pro členy a neustále nabírala nové firmy, až jsme se dostali na ustálené číslo cca 15-20 nových firem/rok.

A jak to šlo dál?

G: Práce bylo víc a víc, tak jsem od 1. 1. 2016 dostala plný úvazek. Paradoxní bylo, že do té doby jsem byla najatá na 10 hodin práce týdně za 10 000 Kč čistého/měsíc. Pak jsem dostala smlouvu na plný úvazek, ale tabulkový plat, který první tři měsíce čítal cca 12 500 Kč čistého měsíčně. Sem tam jsem se dostala na krásných 50 Kč za hodinu mé práce. Časem se to ale zlepšilo a PO se začalo dařit víc a víc. Hlásili se mi dobrovolníci, že chtějí PO pomáhat (tímto moc díky za pomoc Adamovi Valečkovi, Petrovi Pulkertovi, Ondru Jurečkovi, Lucce Schovankové a Petrovi Kopečkovi) a stejně tak i lektoři nabízeli předávání svých znalostí v rámci workshopů zdarma. PO se dostával stále více do povědomí na české startupové scéně i na ČZU. Dostavovaly se první malé, následně i velké úspěchy (umístění na první/předních příčkách v Social Impact Awards, United Incubators Contest, Central European Startup Awards, Podnikavá žena roku, Živnostník roku, Hackathony, atp.). Přišla i pozornost médií. Rozhovory o Point One či s firmami v něm inkubovanými se objevují jak v online médiích (mj. Tyinternety), tak novinách (Metro, MF Dnes a Hospodářské noviny), podcastech, časopisech (Echo, Ekonom, Živá univerzita), rádiích (Český rozhlas) a dokonce i v televizi (ČT1, Nova, Óčko).

Práce byla vidět, vidělo ji i vedení, které se k PO vždy chovalo vstřícně. Kdo nikdy nepracoval na akademické půdě, nemá představu o tom, jak složité je zde něco změnit, nastavit vztahy a procesy. Díky mým nadřízeným (zejména Tomášovi Šubrtovi, zakladateli PO) šla většina věcí velmi dobře. Stáli pevně za každým mým rozhodnutím, plně mi důvěřovali a maximálně podporovali. Když to porovnám s příběhy manažerů jiných univerzitních inkubátorů, tak vím, že to není obvyklé a mám radost, že v tomto přístupu je ČZU někde jinde.

Na co jsme hrdí?

G: Co cítím jako jedinečné, bylo vytvoření unikátní podnikatelské komunity, o níž vím, že se na sebe navzájem můžeme ve všem obrátit. Do PO chodí absolutní špička proaktivních lidí, kteří nechtějí volný čas trávit pasivně. Chtějí ho investovat do sebe a jsou tím vysoce nakažliví. Informace od mentorů, lektorů a ostatních firem sají jako houby a vrací to vděkem, pozorností a mnohdy i ochutnávkou svých produktů. Téměř po každém workshopu se mi lektor přiznal, že k nám jezdí moc rád. Že už jen samotný kampus je příjemné prostředí, ale samotná atmosféra na workshopu je ojedinělá a plná pozitivní energie. Je toho důkazem i to, že vyinkubovaní členové nikam neutíkají a své know how vracejí zpět novým členům. Tak to podle mě má být a moc doufám, že se toto nikdy nezmění.

Dobrá spolupráce je základ!

G:  Stejně tak s námi spoluprací i firmy (většinou tedy jejich majitelé), kde je naše spolupráce postavena na dobrém slově. Například Stavitelství Řehoř, respektive Petr Řehoř nám již potřetí v řadě věnoval finanční odměnu pro vítěze Demo Day. Nebo agentura Fenek prostřednictvím Jirky Vicherka již pravidelně pořádá jeden z nejlepších workshopů na PR pro naše členy, ačkoliv je tato agentura neskutečně vytížená. Společnost Seznam, respektive můj jmenovec David Koláček (shoda jmen je náhodná, jako fakt) nám připravuje celodenní workshopy u nich v Seznamu s těmi nejlepšími kouči na různá témata. Jen tak (dobře, možná i trochu kvůli společenský odpovědnosti a marketingu :), a protože jsme se tak domluvili. Stejně tak náš inkubátor navštěvují CEO velikých firem, jako je Gabriel Berdár (Český Telecom), Jan Neuman (Media Bohemia) nebo například Tomáš Čupr (Rohlík.cz). Krásná spolupráce je i s CzechInvestím CzechStartups. Vědí o nás, zvou nás na super akce, podporují nás, propojují nás. Podle mě přesně tak, jak to má být.

Bez sponzorů by to nešlo aneb Jaké máme plány do budoucna?

G:  Povedlo se nám získat i finanční partnery a pracovat s rozpočtem. Zlomový byl konec roku 2016, kdy dal rektor zelenou žádosti o získání dotačního titulu na rozšíření a zkvalitnění služeb inkubátoru (v celkové hodnotě 26 milionů korun na rekonstrukci a provoz do konce února 2021). Tak jsme začali psát projekt, který skončil na prvním místě. Smlouvu jsme podepsali v polovině roku 2018 a od té doby si inkubátor konečně může dovolit zaplatit lidi, kteří do té doby pracovali pro inkubátor v rámci společenské odpovědnosti. Zažádali jsme o rekonstrukci dvou dalších pater nad námi, kde v roce 2019 vyroste sdílená dílna s nářadím, uzavřené kanceláře, moderní konferenční místnost, eventový prostor pro 60 osob a reprezentativní kuchyňka, která umožní foodovým nadšencům dělat parádní promo videa. Budeme vybavení hw a sw na podporu začínajícího podnikání (programy na zpracovávání grafiky, videí, fotek, malování, rýsování, cloudové služby, atp.). Budeme mít profesionální audiovizuální techniku s fotostěnou, vlastní aparaturu na akce a další.

Portfolio lektorů a mentorů se rozroste, stejně tak i nabízené služby. Budeme mít například vlastní obchoďáky, kteří nejenže na workshopu vysvětlí a se členy nacvičí jak obchod a vyjednávání funguje, ale poskytnou následný individuální follow up a případnou osobní asistenci na schůzce firmy s potenciálním dodavatelem služeb. Právní služby už nebudou jen s výhodnou cenou, ale budou do jisté míry plně dotovány u našeho lety ověřeného právníka Jana Bárty. Stejný cenový model bude i v účetnictví, kdy Martin Štoncner vezme pod svá křídla účetnictví začínajících firem. Plně dotované poradenské služby budou moci členi Point One čerpat u kapacit jako je Margareta Křížová (investorka), David Miklas (podnikatel) nebo třeba Monika Netřeba (PR).

Celý podnikatelský inkubátor bude gamifikován (vše, co Point One nabízí a jak by členi měli správně postupovat, bude vytvořeno na míru členům za pomoci herních prvků). Demo Day bude probíhat za finanční podpory společnosti AVE CZ – odpadové hospodářství, kdy firma, která bude mít přesah na trvale udržitelný business, vyhraje 50 000 Kč. Nově máme podepsanou smlouvu se společností PPL, která bude nabízet členům PO vysoce výhodné ceny přepravních služeb.

Pořád něco vymýšlíme

G: Dlouhodobě též spolupracujeme s Českou spořitelnou, která svým mottem „pomáháme dobrým myšlenkám“ není jen u planých řečí a podporuje nás v téměř v každé aktivitě, kterou si vymyslíme – například již 4. ročníkem soutěže United Incubators Contest. Jako náborovou akci se nám povedlo uspořádat FuckUp Night od Tomáše Studeníka se super hosty (Romanem Vaňkem nebo Michalem Otipkou). Již druhým rokem budeme organizovat HR akci, kde propojujeme studenty, kteří chtějí být aktivní se startupovými firmami, které do svého týmu někoho shánějí atp.

Nyní máme více jak dva roky (než skončí podpora grantu – k 28. 2. 2021) na to, abychom našli udržitelný koncept fungování inkubátoru bez veřejné podpory. Inkubátor by se měl uživit sám, jinak je to znak, že nejsou jeho služby třeba.

Děkuji za tuto příležitost, děkuji, že jsem se do práce mohla těšit, děkuji, že jsem se na tomhle mohla podílet.

Gábina Koláčková

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>